06 október 2015

Jobb fotókat akarok! - Saját stílus





A "Jobb fotókat akarok" cikk sorozatomat azért indítottam, mert meggyőződésem, hogy: 
a jó fotóst nem a jó gép teszi, hanem a fotós a gép mögött! Fotóssá pedig lehet válni.


Ahhoz pedig hogy a "fotós" kialakuljon, összeírtam az első bejegyzésemben 5 pontot, ami szerintem elősegíti ezt. Az előző cikkekben már boncolgattam felhasználói szinten, a Kompozíció és a Perspektíva kérdéseit. Valamint tanácsokat is adtam, hogy miként tudjuk a gyakorlatban alkalmazni őket.

Most viszont a saját, egyéni stílus megtalálásához próbálok segítséget adni.
Nagyon nehéz ez a kérdés, mert nem konkrétan behatárolhatóak itt a fogalmak... Talán én se tudnám megfogalmazni, hogy pl. a saját stílusom, vagy látásmódom milyen? Van-e egyáltalán? De sokaknak van és nekem is célom, hogy a fotóimon érezhető legyen a saját stílusom.

Kezdjük azzal, hogy feltesszük magunknak a kérdést, hogy nekem mi tetszik egy képen? Mert azok amik tetszenek nekem (mások fotóira gondolok itt kezdetben), azok valamiért tetszenek... Miért tetszenek? Sok minden tetszhet...

Tetszhet :
  • A téma.
  • A hangulat (ez akár az utómunka hatása is lehet! Erről majd az "utómunka" c bejegyzésben fogok írni.)
  • A fotó megkomponálása (vagyis a kompozíció).
  • A nézőpont (perspektíva).
  • és legvégül tetszhet a fotós érzelmi töltete...  Mit jelent ez? Az a "látásmód" ahogy láttatja a dolgokat. Ez többnyire felöleli az előző felsorolást egyszerre. Mert a megfelelő témát, megfelelő hangulati elemekkel, jó effektekkel, megfelelő kompozícióba és helyes perspektívából lövi. Ezek együttese adja a saját stílusát.  Így szinte érezni lehet a képeiből, hogy milyen érzésekkel készíti a azokat. Szinte hallani a gondolatait a fotósnak...
Mondanék egy példát, amit már az előző (perspektíva) cikkemben is felhoztam. Vegyünk egy egyszerű, hétköznapi pillanatot. A gyerek olvas a szobájában... Feltesszük a kérdést, hogy mit állítok? A gyerek olvas. Vagyis az olvasást kell megjeleníteni mint témát, de milyen szemszögből? Az egyik fotós anyuka számára fontos lesz a könyvcím és közelről próbálja majd lekapni, hogy látszódjon a könyv maga. A másiknak a tekintet lesz fontos, ahogy olvassa a gyerek és azt fogja fókuszba állítani. A harmadik messziről fogja az ajtó mögül fotózni, hogy a saját "leselkedős" hangulatát jelenítse meg a fotóján. Aztán, mindhárom anyuka, külön színvilágot fog a képekhez adni. Az egyik fekete-fehér kontrasztos képet fog készíteni a képből, a másik elhalványuló sejtelmeset, míg a harmadik kicsit élénkít a színeken, hogy vidámabb hatású legyen. Mindegyik egy "saját érzelmi töltet"! Mert próbálja a fotóba tölteni a saját érzéseit.

Nekünk az a célunk, hogy kialakuljon illetve megelevenedjen a saját érzelmi töltetünk a fotóinkon! Az érzések már ott vannak bennünk amikor az életünket éljük. Csak még nincs kiforrott stílusunk a fotózásban.

Adódik a kérdés, hogy miként tudja valaki kialakítani a saját stílusát? 
Nem akarok senkit illúziókba ringatni, ez mindenkinél egyéni utat igényel. A saját utamat tudom ebben a tekintetben elmesélni. Nem mintha, nekem kiforrott fotós stílusom lenne... De én is haladok ezen az úton, mert a célom az, hogy legyen.

...Három évvel ezelőtt, szülinapomra vettem meg az első "okos telefonomat" és ekkor kezdődött, hogy belelendültem a napi szintű fotózásba.
Említettem az első bejegyzésemben, hogy volt szerencsém fotós szakon tanulni még kamaszként. De hiába a "múlt",  tudást nem tudtam felmutatni...  Vagyis egész egyszerűen, nem sok "értékelhető" fotót készítettem... De gyakoroltam. Rendíthetetlen célom volt, hogy a mi fotóalbumunk is "élménykatarzis" legyen. Erről már írtam. Viszont amíg bénáztam...  Szépen feliratkoztam olyan fotós (leginkább Instagrammos) profilokra, ahol olyan képeket láttam amik megfogtak. Olyan anyukákra, akiknek az egyéni stílusa nekem valamiért tetszett. Ezekből mind-mind inspirációt nyertem.Vagy témában, vagy hangulatban, vagy kompozícióban... de ötleteket adtak.
Körülbelül fél év elteltével sikerültek előbújni tőlem is olyan fotók, amik szerintem már értékelhetőek voltak, de még mindig nem mindegyik fotóm volt ilyen. (Sőt! Most sem tökéletesek...) Volt ahol a hangulat, volt ahol az effekt, vagy a perspektíva nem volt az igazi... De minden nap mikor kattintottam, és minden egyes inspiratív fotó, melyet láttam és később ötletet adott, hozzásegített azokhoz a képekhez, amiket most készítek. A mostaniak pedig ahhoz segítenek, hogy még jobb legyek jövőre.
https://instagram.com/noemimounier/
Az én Instagrammos profilomat megnézheted a képre kattintva.


Még egyszer megemlítem (sőt az én Instagrammomon végig is lehet szemmel követni!), hogy 3 év telt el az első és az utolsó fotóm között ezidáig. Ez nem kevés idő! Szóval ezzel számolni kell, hogy akár ilyen sokáig is tarthat a folyamat... De lehet ennél sokkal rövidebb is. Mindegy mennyi, mert megéri! Hiszen a saját életed értékes pillanatait elcsípni, egy örökké tartó kincs lesz.
Minél hamarabb kezdesz neki, annál hamarabb jutsz közelebb a célodig...


"A terebélyes fa hajszál-gyökérből fejlődik, a kilenc-emeletes torony egy kupac földből emelődik, az ezer-mérföldes utazás is egyetlen lépéssel kezdődik."
Lao-ce

Ez idő alatt próbálgattam a perspektívákat, a kompozíciókat, az effekteket, a témákat...stb. Megtapasztaltam, hogy milyen az "inspirációul szolgáló elem" a saját kezeim között. Többször kipróbáltam és végül kiszűrtem, majd elhagytam azokat az elemeket, amik úgy éreztem, hogy bár tetszenek, de nem képezik részét a saját stílusomnak. Ez ösztönösen működött, nem tudatosan.
Ki kellett derítenem, hogy milyen színvilág tükröz engem...? Milyen témák mozgatnak (mert rengeteg téma ötletet is kaptam, amiket másoknál láttam és eszembe se jutott, hogy az adott témát ilyen kreatívan is meg lehet jeleníteni.)...stb.  Ma már tudom például, hogy az egyszerű, tiszta, élénk, vidám fotókat kedvelem. Illetve szeretem, ha egy kis művészi felhang is megjelenik rajtuk és nagyon fontos számomra a dinamikus kompozíció. A három év azt mutatja, hogy ezek jellemeznek engem.


--------------


Most megmutatom a teljesség igénye nélkül azokat az Instagrammos profilokat (a képekre kattintva azonnal a profiljukra navigálhatod magad) akik számomra inspirációk voltak az eddigi utam alatt. Mindegyik hölgynek sajátos színhasználatai, perspektívái, témái vannak. Amik összességében meghatározzák az egyéni stílusukat, vagyis azt az érzelmi töltetet ami szerint készítik a fotóikat.


https://instagram.com/mrs_paulie_/https://instagram.com/mrs_paulie_
https://instagram.com/mindytingsonhttps://instagram.com/mindytingson
https://instagram.com/beatriceandfinchhttps://instagram.com/graymis
https://instagram.com/lee_kristinehttps://instagram.com/madebylon


Ha nem találtál olyat aki tetszene, akkor csak böngéssz a neten és gyűjtsd össze a számodra inspirációul szolgáló képeket. És próbáld ki azt róla, ami tetszik...

Remélem megint sikerült egy kicsit segítenem abban, hogy még eredményesebb képeket készíts.




Ha hasznosnak találtad ezt a cikkem, illetve a "Jobb fotókat akarok" cikksorozatom, akkor köszönöm az ajánlásodat, és a megosztásodat!




2 megjegyzés :

Bea Valint írta...

Ismét nagyon jó tippeket kaptam tőled Noémi, köszönöm!Annyira hasonló az ízlésünk :)

Mounier Noémi - Kolibri írta...

Köszi Bea! Nagyon örülök, hogy hasznosnak találtad :) Az ízlésünk pedig számomra már régóta nem titok, hogy sokban fedi egymást! ♥️

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

top social