12 január 2016

Jobb fotókat akarok! - Eszközök és tapasztalat





  
 
A képalkotás alapjait már nagyjából átvettük az előző cikkekben. Tudjuk, hogy a perspektíva, a kompozíció miként segíti a jobb képalkotást, és azt is boncolgattuk, hogy miként alakíthatjuk az egyéni stílusunkat a fotózás során. Ugyanakkor a fényképezőgép (eszköz!) is nagyon fontos, hiszen meg kell tanulni, ki kell tapasztalni, hogy mire képes.

Tudomásom szerint, alapvetően négyféle fényképezőgépet (eszközt) különböztetünk meg:
  1. Tükörreflexes fényképezőgép (DSLR)
  2. Bridge (félúton, a profi és a kompakt fényképezőgép között)
  3. Kompakt fényképezőgép
  4. Telefon (abból is az okos :))
Mindegyik gépnek megvan a maga előnye és hátránya. De mielőtt még taglalnám, hogy szerintem melyik miért előnyös, avagy hátrányos... Egy kis kitérő...
Kezdetben mikor elkezdett érdekelni a fotózás (2009), akkor egy kompakt kis fényképezőgépem volt, és mint már többször említettem "vakon lövöldöztem" vele. Esetenként több száz képet is, hogy a nagy számok törvénye alapján legyen egy (jó esetben kettő) ami tetszik. Igen ám, de soha nem fog egy kompakt fotó úgy kinézni, mintha profi lenne. Erre többek között az a válasz, hogy a profi gépeknek például sokkal látványosabb a mélységélessége (vagyis homályosítja a hátteret). Csakhogy ha valaki annyira "akaratos", mint én, az kifundálja, hogy miként lehet hátteret homályosítani képszerkesztő programokkal. Mert ha én valamit a fejembe veszek...
A képeket Sony Cyber shot, kompakt fényképezővel fotóztam.
Ebben az időben (bár nem csak emiatt, hanem a digitális scrapbook miatt is) alaposan sikerült elmélyednem a képszerkesztő programban. Mivel ez volt az egyetlen módja, hogy valamiképpen hasonlítsanak a képeim azokra a képekre, amiket én szerettem volna.  Szóval sokat bütyköltem az utómunkákon (mindenféle szakmai hozzáértés nélkül), és kezdetben elégedett voltam a végeredménnyel. Ma már kiábrándítónak találom, hiszen egy jó fotó nem ilyen. :/ De így se bánkódok. Mert, bár sajátságos módon, görbe utakon és a hátsóajtón jutottam ideáig, ahol most vagyok. De sok-sok tapasztalatot szereztem ez idő alatt, ami egyáltalán nem baj. Sőt!
Na de vissza...
Később lett egy Bridge gépünk, amivel szintén sokat fotóztam. MÉG MINDIG AUTOMATÁN! Szóval semmivel se voltam előrébb. Maximum egy picit... de semmiképp se látványosan. Egyáltalán nem volt, még ekkor sem TUDATOS, technikai képalkotás. Csak vaktában lövöldözés.
Végül, 2011 közepén végre sikerült vennem egy tükörreflexes fényképezőgépet. És, bár azt hihetné mindenki, hogy ettől kezdve beleástam magam a masina tesztelésébe. De nem. Ennél jóval lustábban álltam neki és ismét AUTOMATA módban használtam. :( Egészen egy évvel ezelőttig. Amikoris bizony, ugrásszerűen megnőtt a sikerélmény. Ahogy a saját kezembe vettem a beállításokat, azonnal jobb képeket sikerült készíteni. Mindez 3-4 év után, ha nem számolom a DSLR előtti időszakot.
Kiábrándító a mesém, igaz? Na, hát azért meséltem el, hogy ha van egy jó géped, amin VAN manuális lehetőség, akkor Te ne így csináld! Vedd a fáradságot és tanuld meg, mit tud az a gép a kezedben! Mit lehet belőle kihozni. Nincs jobb és egyszerűbb módszer! Tapasztalatot kell szerezni. Ne kövesd el te is azt a hibát amit én! Feltéve, ha tényleg jobb fotókra vágysz.
Autót se úgy vásárol az ember, hogy nincs jogsija. Először legyen jogsid a fotózáshoz is.  
Ha kiismerted MAGAD és tudod, hogy miként szeretnéd láttatni a dolgokat. Akkor már tudni fogod, hogy milyen tulajdonságú felszerelés, objektív, vaku...stb. illik a te egyéniségedhez. Ugyanis, szerintem a DSLR fényképezőgépek beállításait az egyéniségünk szabja meg (jó, meg a pénztárcánk! De ezt most tegyük félre :)). Pont mint az autóknál, vagy akár egy lakásnál. Törekszünk a legjobbra. De összefésüljük a szempontokat, a lehetőségeinkkel és az egyéniségünkre szabjuk a végén a választást. Az értékrendünk és fontossági sorrendünk szerint választjuk ki a legmegfelelőbbet. A fényképezőgépeknél is így van ez. Például lehet, hogy engem nem zavar, ha kicsit zajos a kép, de a barátnőm meg a falnak megy tőle, ha meglát pár apró pöttyöt. Vagy a lencse deformitás. Van akit kifejezetten zavar, van akit nem. Ez mindig egyéni mérlegelést igényel! Legyen a stílusodnak megfelelő.

Mutatom is a két említett példát. A csillagos képet a nyáron készítettem egy kit objektívvel (a kit objektív egy olcsónak mondható szériatartozék). Hosszúra állítottam a zársebességet, magasra toltam az ISO-t és bár bemozdultunk és zajos is a kép. Én ettől még szeretem. Lehetne jobb? Ó, de még mennyire. És? Nekem így is megfelel itthonra. Sőt! Örültem, hogy képes voltam létrehozni. Pont. 
A képet DSLR fényképezőgéppel készítettem, állványról, 18-55mm kit objektívvel (a kép utómunkát is tartalmaz)

Az alábbi képet a nyaralásunk alatt készítettem egy extrém nagylátószögű kamerával. Lehet látni, ahogy a horizontot begörbíti kétoldalt a kamera. Zavar-e? Nem. De lehet hogy van, akit igen.
A képet GoPro kamerával készítettem (a kép utómunkát is tartalmaz)

Nincs olyan, hogy jó döntés, vagy rossz döntés. Csak adott szemszögből, adott személy értékrendje és egyénisége szerint lehet jó, vagy rossz döntés. Pont ezért én nem fogok ajánlani semmilyen eszközt. Arra bátorítalak, hogy Te tapasztald ki, neked mire van szükséged ahhoz, hogy azt láttasd, amit szeretnél. Mi az ami belefér számodra, és mi az amiben nem ismersz kompromisszumot! Ez is ahhoz az úthoz tartozik, amit úgy hívunk: FOTÓSSÁ válni a gép mögött.
Szeretném viszont hangsúlyozni, hogy ez nem vonatkozik a hivatásos, profi fotósokra. Az én cikksorozatom az olyan hétköznapi személyekre fókuszál, akik szeretnék, ha az életük fotói élvezhetőbb formát öltenének. Ők hozhatnak kompromisszumot! A hivatásos nem igazán..!

Ha szeretnéd a DSLR géped lehetőségeit alaposabban megismerni. Akkor szeretném figyelmedbe ajánlani az egyik legjobb, és legszemléletesebb hazai weboldalt, ahol alaposan átjárják felhasználói szinten (és még azon felül is!) a témaköröket. Itt kipróbálhatod a beállításokat és az összefüggéseket. Szívből ajánlom:
         ›››  Fotóbetyár - INTERAKTÍV ANYAGOK

DSLR gépek

A DSLR gépeket nem kell túlragozzam, hogy miért olyan jók. Ők állnak a lista élén. Csak a pénztárcánk szabhat határt az elképzeléseinknek. A DSLR gépekkel bármit képesek lehetünk lefotózni. De röviden...
Előnyei: Tiszta, szép, éles képek. Nagy felbontás. Gyönyörű színek És ami szerintem a legjobb, hogy gyors zársebességet lehet beállítani (gyerekesek biztosan értik, hogy miért mondom ezt! :)) Valamint van még ezer érv ami mellette szól.
Hátrányai: Drága. Drága. Drága. És ha az időjárástól függetlenül is szeretnénk szép képeket készíteni, akkor még drágább. Körülményesen használható, mert nagy. Spontán fotózáshoz egyáltalán nem alkalmas. ... ééés tényleges TUDÁST igényel, ha jót akarunk. Nagy hátrány! :)
Viszont megéri. Fantasztikus képeket tudunk vele fotózni, amit mással esélyünk se lenne!


De mire volt még jó a fenti mesém? Arra, hogy lásd, ha nincs még profi géped, akkor sincs veszve az ügy. Akármilyen eszköz áll rendelkezésedre, addig is tudod gyakorolni a kompozíciót, a perspektívát, és ezzel folyamatosan dolgozol a saját stílusodon. Ha képszerkesztő programokkal próbálsz javítani a fotóidon, akkor sokat tanulhatsz az utómunkákról. Ne hidd, hogy ha DSLR géped lesz akkor nem fogsz használni "utómunkát". Minden jó fotós használ. Ez nem szégyen, ez tény. Azt gondolod, hogy lennének közel ilyen képeim, ha nem előzte volna meg a gyakorlás más gépeken? Aligha. Tehát akármilyen helyzetben vagy is most, van lehetőséged igényes célokat kitűzni a témában. Az mindegy, hogy most mit gondolsz az én képeimről, vagy az én utómunkáimról. Te nem "én" vagy. Neked még ennél is jobb lehet. Csak kezdj neki. :) 
Rögtön itt a telefonos lehetőség. Ez már szinte mindennapos a jelen társadalomban. Tehát nagy valószínűséggel neked is van.


Telefonok

Nem titkolom, én nagy rajongója vagyok a telefonos fotóknak. Sokkal hamarabb volt fotós sikerélményem a segítségével, mint a nagy géppel. Oké, nem lehet vele tökéletes és nagy képeket készíteni. Meg egy tucat hátránya van még. De vannak előnyei is. Mint pl. hogy könnyű előkapni, mert kicsi és mindig kéznél van. A mai telefonok nagyon jó kis kompakt fotózási lehetőségekkel bírnak. Például én imádom, hogy félhomályban is jól kompenzálnak. Persze zajosak lesznek a képek, de legalább lesznek. Ez sokszor örömhír. Hiszen a színházban, nem kaphatod elő csak úgy a nagy gépedet, hogy készíts pár emléket. De a telefonodat minden további nélkül. 

A képet az Iphone telefonommal készítettem, színházi előadás közben.
Ugyanakkor nagyon vidám, izgalmas, éles és szép színvilágú képeket is lehet vele készíteni, ha megfelelőek a fényviszonyok. Nem tökéletesek persze, de élvezhetőek. Egyáltalán nem kell a telefonos fotókat leírni. Én bízom benne, hogy a cikksorozat eddigi részeiben is hoztam bőven olyan képeket amikkel ezt igazoltam, de alább is mutatok párat. Sőt, én ezeket a fotókat elő is hívattam és állítom, megfelelnek az elvárásoknak.

Mindhárom fotót az Iphone telefonommal fotóztam.

Összehasonlítás

De vessük őket össze egy "ünnepi" tesztben... Az egyik képet a telefonommal készítettem a karácsonyi vásárban. A másikat a nagy gépemmel készítettem, itthon a karácsonyfánknál. Mindkettő nehéz fényviszonyok mellett készült, tehát remek példa, szerintem. Bár az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy közel sincs mindent kielégítő objektív parkom itthon, amivel a legszebb képeket lehetne készíteni. És a tudásom se kifogástalan a DSLR gépek terén. De abból főzünk ami van...

Iphone telefonommal készített fotó

Canon EF-S 24mm f/2.8 objektív

Nem fogom fennhangon elemezni és véleményezni a két fotót (mindkettő sok szempontból kifogásolható). Alapigazság, hogy míg az egyik korlátolt lehetőségekkel bír, a másik tágítható. De én mindkét lehetőségben látom a fantáziát. Nekem, nem a tökéletes a cél (bár törekszem rá és igyekszem fejlődni!), hanem, hogy élvezhetőbb családi képeink legyenek. Hogy képes legyek megragadni a családi pillanatokat. Ezért mindkettőt használni fogom továbbra is. Neked mi a cél?


Ha hasznosnak találtad ezt a cikkem, illetve a "Jobb fotókat akarok" cikksorozatom, akkor köszönöm az ajánlásodat, és a megosztásodat!



2 megjegyzés :

Izabella Szabó írta...

Köszi Noémi, hogy megosztod velünk a tapasztalatidat, nekem sokat segít! :)

Mounier Noémi - Kolibri írta...

Enyém az öröm, ha hasznodra vált! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

top social